Az egyszerűség és a minimalizmus vonzerejét az elmúlt tíz évben a design rajongói magukévá tették. A digitális tereken és a divatkifutókon is elterjedt a „kevesebb több” kifejezés, valamint a
tiszta vonalak és a semleges színek. Bár a minimalista dizájn elvei minden bizonnyal a béke és a rend érzését biztosították, egyre nagyobb szükség volt valami többre, valami merészre, kifejezőre
és kendőzetlenül extravagánsra.
2024 elején paradigmaváltás történt. A tervezők, a hírességek és a hétköznapi emberek lázadozni kezdenek a minimalizmus korlátai ellen, és keresik a visszatérést az extravagánshoz és a
rendkívülihez. A maximalizmus visszatérése több, mint egy hóbort, ez egy kulturális mozgalom, amely arra ösztönzi az egyéneket, hogy elutasítsák a visszafogottságot, és befogadják a korlátlan
kreatív világot.
A dizájn és stílus folyamatosan fejlődő táján a trendek ciklikusak, és 2024 a maximalizmus visszatérését hirdette meg. Az elmúlt évtizedben uralkodó minimalista esztétika árnyékából végre kilépve
a maximalizmus nagy lendülettel tért vissza, ösztönözve a vibrálás és a gátlástalan önkifejezés ünnepét, de ezt is újra kell tanulni!
A maximalizmus stílusa jelenleg a fő trend. A maximalizmus különösen népszerű az ezredforduló környékén születettek és a fiatalabb generációk körében, akik élvezik a terek személyessé tételét, és elfordulnak a sarkos minimalista stílusoktól, amelyek merevek és személytelenek. A minimalizmussal (A kevesebb több!) ellentétben a maximalizmus a „több az több” tervezési filozófiát követ, és számos színt, formát és textúrát tartalmaz, alkalmaz. Leegyszerűsítve úgy is mondhatnánk, hogy a minimalizmus ellentettje. A maximalista terek feladják azt a minimalista elképzelést, hogy a tereknek semlegesnek és zűrzavarmentesnek kell lenniük, helyette gazdag színeket, merész mintákat és dédelgetett dekorelemeket rétegeznek.
A maximalizmus a merészség megjelenése és az egyéniség ünnepe. Ezek az élénk terek a színpompás design csúcsát mutatják. Energikus, eklektikus stílusba keverik a mintákat, színeket, textúrákat és tárgyakat, bútorokat. A maximalizmus a túlzás esztétikája, gazdag színek és merész minták rétegzésével vizuálisan stimuláló és mélyen személyes a belső terek létrehozásában.
A maximalista belsőépítészet bőséges színt, mintát, textúrát és díszítőelemeket kínál. Bár a közelmúltban bukkant fel újra, a maximalista dizájn már évtizedek óta létezik. Az 1980-as években vált ismét népszerűvé, hogy szembeszálljon a feltörekvő minimalista mozgalommal, bár ez utóbbi még mindig makacsul tartja magát hazánkban is.
Történelmi távlatban a 16. században és a Viktoriánus korban volt döntően meghatározó.
A maximalista eklektikus belsőépítészet újra hódít az önkifejezés és az egyediség iránti igényünk miatt. Egy leegyszerűsített és minimalista világban a maximalizmus üdítő változás, viszont felháborító ízléstelenség a minimalisták számára. Lehetővé teszi azonban, hogy az emberek otthonukon keresztül bemutassák személyiségüket és érdeklődési körüket, merész, kifejező és karakteres tereket hozva létre – és mindazokat, akik bennük laknak.
Textúrák, hangulatok
A kontrasztos textúrák döntő szerepet játszanak a gazdag és stimuláló tér kialakításában. Gondoljunk a plüss bársony kárpitozásra a durván megmunkált fa felületeken. Végül is a maximalista terek a sokféleség és változatosság szépségét ünneplik. Például egy hangulatos bársony kanapé párosítható egy masszív bőrszékkel. A fényes krómozott fém szerkezetes asztal csillogást kölcsönözhet egy rusztikus, fából készült dohányzóasztalnak.
A maximalista terek tervezése nem könnyű, egyfajta bátorság is kell hozzá, sok tekintettben jóval nehezebb mint a minimalizmusban a kevésből csinálni valami letisztultat. A maximalizmus nem azt
jelenti, hogy elengedünk mindent aztán "hadd szóljon!" A maximalizmusnál fontos mederben tartani a dolgokat, hogy egy bizonyos káosz szintet ne lépjen át, amit a megrendelő még elégedetten be tud
fogadni, bár egyeseknek még így is zavaró lehet. Vannak akik már háromféle színt, mintát, textúrát is képtelenek egy időben vizuálisan feldolgozni, a falon lógó képektől meg egyenesen
viszolyognak, ők nyilván maradnak a minimalizmusnál.
A maximalizmus sok mérlegelést kíván, hogy meddig menjünk el. Célszerű kijelölni az adott helyiségben 1-2 releváns, hangsúlyos fókusz tárgyat melyhez viszonyítva felépítjük a többi kisebb
hangsúlyú elemet, az enteriőrt szinte rétegenként rakjuk össze, figyelve a párosításokat és az ellentételezéseket.
A minimalizmussal ellentétben a maximalizmusnak nincsenek meghatározott szabályai. Ez megnehezítheti a definiálást, mivel nem lehet pontosan megszervezni ugyanúgy, mint a minimalizmust, gyakran
átnyúlik a irányzatokon és a tervezési trendeken. Néhány közös jellemző azonban megtalálható a maximalista belső terekben:
A maximalizmus fontos része mondhatni gerince az eklektika, amely különböző korok, különféle stílusú tárgyainak, bútorainak, stílusjegyeinek megfontolt keverését jelenti, ezzel hozva létre egy személyes csak arra a lakástulajdonosra jellemző egyéni lakberendezést. Az emléktárgyak és egyéb ajándéktárgyak ma is különleges szerepet töltenek be belső tereinkben – különösen a maximalista lakberendezési stílus kedvelőinek. Ebben személyes jelentőségűek a családban örökölt érzelmi tartalmú tárgyak, a nagypapa zsebórája, harmonikás fényképezőgépe, nemkülönben a dédmama elefántcsont legyezője, vagy akár az ószeresnél vásárolt szépséges tárgy, bútor mely első látásra szerelem volt.
A maximalista stílus befogadó jellegű, éppúgy megjelenhet benne az Art Deco, a barokk, rokokó, neoklasszicizmus, szecesszió, valójában a maximalizmust használó stílusok mind, akár egymással
keveredve. A maximalista stílus az otthon bármely helyiségében működhet, a fürdőszobától a konyhán át az étkezőn
keresztül, az irodán át egészen a gyerekszobáig. Nem kell tehát az egész lakásnak feltétlenül tobzódnia, kiemelhetünk csupán 1-2 helyiséget ahol úgy gondoljuk jót tenne egy kis extra maximalista
dekorálás, a vérmérsékletünk szerint.
Töltsük meg a falakat művészeti alkotásokkal mint rajzok, grafikák, festmények de akár fotók stb. a maximalista stílus jegyében. Ne
feledjük, hogy a képek keretei lehetnek egymástól eltérőek, sőt törekedjünk is erre. A különböző méretű grafikai nyomatok eklektikus áramlást keltenek a falakon. Magának a művészetnek is
változnia kell egyik alkotástól a másikig, ráadásul a színek, a stílusok és a témák darabonként is változhatnak.
Dobjuk fel a falakat tükrökkel a művészeti alkotások mellett. A tükröknek a Feng-Shui-ban is fontos szerepe van. A kerek, négyzet, nyolcszög alakú vagy egyéb formájú tükrök izgalmas kontrasztot teremthetnek a műalkotások között és egy plusz dimenziót hoznak az adott helyiségbe, megkettőzik a világot. A stílusos és praktikus, maximalista belső terek gyakran merész, különleges tükörkeretekkel dicsekedhetnek. Harmonikus megjelenés érdekében párosítsuk őket a szoba túloldalán található díszes darabokkal azokat visszatükrözendő.
Miért ellentmondásosak a maximalista enteriőrök?
A maximalizmus nem mentes az ellentmondásoktól. A maximalizmussal kapcsolatban az egyik legnagyobb aggodalom az, hogy fokozottan elsöprő látvány tud lenni, és a rengeteg megjelenő szín és minta túlzsúfolttá és kaotikussá teheti, nehéz tehát megtalálni a mértéket, az elfogadható egyensúlyt. Viszont biztos, hogy a maximalizmus soha nem lesz minimalizmus, teljesen más a tárgyakhoz, színekhez való hozzáállása mindkettőnek. A belsőépítészet szubjektív jellege azt jelenti, hogy a maximalista belsőépítészet egy tanulható személyre szabott ízlés, és a belsőépítészeknek, lakberendezőknek együtt kell működniük ügyfeleikkel annak eldöntésében, hogy a maximalizmus megfelelő-e számukra, illetve milyen mértékben optimális alkalmazni.
Miért is ragaszkodnánk ehhez a stílushoz? Az eklektikus, maximalista belső tér kialakítása lehetővé teszi, hogy bárhonnan meríthessünk ihletet, tehát fontos a kellő rugalmassága. Kedvünkre
kombinálhatjuk azt, mértékkel amit szeretünk, és létrehozhatunk valami lenyűgözőt és újat, ami egyben számos ellenérzést is kavarhat.
Az Art Deco, a 70-es évek csillogása és a hollywoodi glamour egyaránt megtalálható és létrehozható benne. A Steampunk az elmúlt néhány évben ismét népszerűvé vált, és ugyancsak kiváló
kiegészítője a stílusnak. Ezek eleve is maximalista stílusok.
Tarpataki Károly 2024. 12. 02.
Források:
Erősen maximalista stílus, nem túl régen a 80-as években teljesedett ki ismét, de valójában a gyökerei visszanyúlnak az 1920-as évekig New Yorkba. Egyes leírások szerint az Old Waldorf-Astoria fennállásából és működéséből eredeztethető, ahol a menedzsment mindenféle luxus holmikkal rendezte be a hotelszobákat, hordatott fel minőségi termékeket a környező színvonalas butikokból kölcsönözve a neves jólfizető vendégek maximális kényelmére. Egyfajta árubemutató, promóció is volt ez, feltehetően innen ered a butikhotel elnevezés is, a kezdeményezés nagyon sikeres volt. Aztán a világ nagyvárosaiban tett szert nagy népszerűségre, főként a szállodaiparban, ahol mára már külön kategóriát képez a 100 szobánál kevesebb luxus szegmensben.
A butikhotelek fellegvára még ma is New York City. Természetesen hamar bevonult egyes lakások, otthonok falai közé is, egyfajta választási lehetőség,
extravaganciával párosuló magas minőséget és design átgondoltságot közvetítve, bár sokan vásárinak tartják az otthonokban való alkalmazását. Több stílust is magába olvaszt túlzottan dekoratív
összetett megjelenéssel, amikor is mindig van egy a domináns irányzat és az egész megjelenés a részleteivel köréje építkezik. A butikhotel stílus mindig egyéni, fényűző, tematikus hangulatra
törekszik, messzire elkerüli a banális és unalmas tizenkettő egy tucat széria megoldásokat. Leginkább
erős idegzetűeknek javasolt.
Akik sokat utaznak rendszeresen a világban, és útjaik során gyakran találkozhatnak ezzel a stílussal a szállodákban és motelekben, felmerülhet bennük az otthonuk hasonló módon való kialakítása.
A butikhotel stílus tulajdonképpen egy maximalista stílusváltozat melyet lehet szeretni vagy nem, de mindenképpen erőteljes hatást tesz a benne tartózkodó szemlélőre.
Tarpataki Károly 2022.